İletişim Tipleri

5 yıllık İnsan Kaynakları tecrübem var. Organizasyonel gelişim, işe alım, disiplin süreci, personel özlük ve son olarak kalite yönetim temsilcisi oldum ve hala kalite yönetim temsilcisi görevimi diğer işlerime ek olarak sürdürüyorum şirkette.
Bir çok iletişim ve kişilik envanteri eğitimi alma fırsatım oldu. Genelde insan kaynakları eğitimlerinde ana tema kişinin kendi nefsini, ön yargılarını kırma üstüne kuruludur. Seçim yapam kişi olarak sevdiğimiz değil, işe uygun olanı seçebilmemiz.. Disiplin sürecinde ise bize ters geleni değil kurallara uymayan için disiplin prosedürünü ya da iş kanunu gereklerini uygulayabilmemiz için.
Kişilik envanterleri özellikle insanları iyi – kötü diye ayırmamayı fakar her insanın farklı güçlü yönleri olduğundan dem vurur..
Mesela disc kişilik envanteri 4 ana iletişim tipinden bahseder.

Panter – Dominant – Kırmızı
İnternet Tanımı: Dominant, öncüdür, güç ister, sosyal, duygusal, dışa dönüktür.
Bana sorarsan: Sert patron diye özetlerim ana iş bitirici, insanlara selam vermeye bile vakti yok.
Yunus – Sadık – Yeşil
İnternet Tanımı: Sadık, planlamacı, barış ister, organize, operasyonel, muhafazakar, içe dönüktür.
Bana sorarsan: Naif, prenses derim dokunarak konuşan sürekli hal hatır sorabilen kişiler grubu
Baykuş – Analitik – Mavi
Ciddi, hesapçı, kurallara bağlı, analiz eden, mantıksal, içe dönük “Kurallara ve düzene uyumludur, çatışmayı sevmez, mükemmeliyetçidir, teknik ve analitiktir, uyumludur, dikkatlidir, sistemlidir.
Bana sorarsan: Hesap adamı, detaycı, mükemmelliyetçi derim buzdolabına magneti bile düz sıra halinde dizer.
Tavuskuşu – Yaratıcı – Sarı
Etkileyicidir, ikna edicidir, arkadaş canlısıdır, konuşkandır, rahat iletişim kurar.
Bana sorarsan: Alkışlarla yaşayan bünye, ortamın neşesi, laylaylom bi tip derim.

Durumu iyice açıklamak adına:

Bir işyerindesiniz bir patronunuz var ve siz işi sermişsiniz, çalışmıyorsunuz.
Patronunuz;
Kırmızı ise: “Hemen adam gibi çalışmaya başla, aksi taktirde seni kovarım.” der
Sarı ise: “Salla işi gücü, akşam bara gidip, kafaları çekelim” der.
Mavi ise: “Çalışıp çalışmadığını anca rapordan anlarım bana detaylı bir rapor ver” der.
Yeşil ise: “Bu dönem herşey üstüste geldi senin için, yazık” der ve arkanızdan ik ile çıkışınızı konuşur.

Her insan bu iletişim tiplerinin karmasından oluşuyor.
Misal benim renklerim Sarı – Kırmızı maalesef kırmızım ağırlıkta.
Bu da oldukça sert bir üslup demek.
Bir ortama girdiğimde sözlerim rahatsız edici olabilir, ya da jest ve mimiklerim..
Şu video durumu daha net açıklıyor aslında.

Zidane’a kötü biri diyemeyiz olsa olsa fevri deriz ki eminim bir sebebi vardır bu hareketin.

Ama bir kırmızı asla birini satmaz, sataşmaz ya da birini tahrik edip, üzerine saldırttıktan sonra ağlamaz. Kırıldım demez, öfkelendim der. Güvenebilirsiniz rahatlıkla zaten ortalıkta kafa atmıyorsa, başka bir zarar gelmeyeceğine emin bir şekilde devam edersiniz hayatınıza. Fakat bu iletişim tipinde olduğundan dolayı arkadan çevrilen işler karşısında haklıyken haksız duruma düşebilir. Mazlum edebiyatı yapmadığından, haksızlığa ve suistimale daha açıktır.
İçten pazarlıklı, kötü niyetli ama çok pozitif geçinen insanlardan uzak durması, rahatsız olması bundandır.


Gökkuşağına dahil olmanın iyi tarafı, iyi niyetli farklı renklerle çevrili olmak ve bu görsel şölenin tadını çıkarmak belki de.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s